ŘEDITELKA ŠKOLY
Mgr. Helena FENCLOVÁ
+420 378 027 040
+420 724 093 936
fenclovahe@zsujezd.plzen-edu.cz
ZÁSTUPKYNĚ ŘEDITELKY
Mgr. Ilona PLESKAČOVÁ
+420 378 027 047
pleskacovail@zsujezd.plzen-edu.cz
Fax: +420 378 027 043
skola@zsujezd.plzen-edu.cz
Každá rodina má své zvyky, svá jídla, tradiční časy setkávání se u večeře, víkendové snídaně, obědy a večeře, oblíbené recepty ať už převzaté od svých babiček, maminek nebo soudobé moderní. Sáhneme – li si však do svědomí, zjistíme, že jistě lze najít skulinku, kde by bylo možné se posunout v otázce šetření jídlem a potravinami obecně.
Nad tímto tématem se zamyslely Ing. Petra Majerová, ředitelka 11. školní jídelny Plzeň a Mgr. Bc. Olga Süssová, ředitelka 10. školní jídelny Plzeň a uvedly v život projekt nazvaný „Máme rádi jídlo“ pro plzeňské základní školy. Zabývá se problematikou plýtvání jídlem a nadměrné tvorby gastroodpadu ve školních jídelnách.
Hlavním cílem je co nejvíce snížit množství tohoto druhu odpadu, které jídelna denně vyprodukuje a draze likviduje.
Na úvodní schůzce zástupců škol jsme byli se záměrem seznámeni, obdrželi jsme prezentaci v elektronické podobě, kterou zpracovala Pavla Škanderová, a samotný průběh projektu byl na nás.
Co je gastroodpad? Cituji autorku prezentace: „Jde o samorozložitelný odpad z kuchyní, prošlé potraviny a potraviny nevyhovující kvality. Tvoří až 30% černých kontejnerů = každý třetí černý kontejner je plný jídla. Každý člověk na sídlišti vyhodí za rok 53 kg potravin, což je váha dvou spolužáků“.
Samozřejmě není možné ovlivnit zacházení s potravinami v rodinách přímo, ale prostřednictvím dětí to možné je.
V Plzni Újezdě jsme si vytvořili program a rozdělili ho do celého školního roku.
Prvním krokem, pro žáky jistě nejzajímavějším, byla návštěva naší výdejny-jídelny. Paní Šikulová připravila a graficky zpracovala nová pravidla ve školní jídelně a seznámila s nimi strávníky. Připravila dětem tematické omalovánky, představila práci v kuchyni, ukázala ohřívací vany, várnice, myčku a nechala žáky nahlédnout do všech zákoutí kuchyně včetně nádoby na zbytky. Tímto byl zájem žáků probuzen.
Přímo se nabízelo další téma odpadového hospodářství obecně s návazností na gastroodpad. Proběhly diskuse o třídění odpadu, shlédli jsme řadu videí, zahráli jsme si oblíbená pexesa i třídili kartičky s odpady do „popelníček“.
Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby odpadu bylo co nejméně a gastroodpad nevznikal vůbec. Proto nás zajímalo, jak si žáci s rodiči vybírají a objednávají obědy, zda si spolu v klidu sednou a objednají opravdu to, co má dítě rádo, jestli při absenci žáka, je oběd rodiči odhlášen. Dále jsme udělali průzkum stravování dětí přes celý den, mají-li svačiny, sladké či slané, jestli se už před obědem dostavuje pocit hladu a do jaké míry zasahují do denního jídelníčku sladkosti. Jednalo se o kreslený přehled denního jídla s následným rozborem zjištěných skutečností.
Zaměřili jsme se i na příběh jídla, jak vzniká? Od semínka až ke knedlíku, vařenému kysanému zelí, od narození zvířete přes krmení, čištění, poražení až na talíř v podobě plátku masa. Tato nově objevená dlouhá cesta byla pro mnohé děti překvapením.
Koncem školního roku jsme projekt uzavřeli výrobou „mého oblíbeného jídla naservírovaného na talíři“ libovolnou technikou a pohovořili s dětmi o všem, co nám projekt ukázal a přinesl.
Co se tedy změnilo?
Téměř vymizela případná nespokojenost, že tohle jídlo nemám rád, že ho objednal někdo beze mě.
Žáci si objednávají tolik, kolik snědí, neberou si, co jim nechutná, ale prostřednictvím kuchařky nabídnou spolužákům.
Žáci mají možnost přídavků jídla po ukončení obědů všech tříd v odpovídajícím časovém rozmezí.
Žáci ve školní družině mají možnost vzít si odpolední svačinku pokud zbyde ovoce, jogurt, přesnídávka či zelenina.
Snížilo se množství gastroodpadu z naší jídelny.
Proč tedy zmiňujeme toto téma po ukončení projektu?
Vidíme v něm velký význam. Každý rok provedeme prvňáčky tímto projektem, aby i oni byli od počátku zapojeni do výběru svých obědů, uměli se zamyslet nad skladbou svého jídelníčku i nad tím, kam přijde zbylé jídlo a jak ním nakládat.
Jsme rádi, že se toto téma otevřelo a vedlo k zamyšlení i drobným změnám.
Děkujeme za inspiraci tvůrkyním projektu.
Miloslava Přibilová – vedoucí vychovatelka školní družiny ZŠ Plzeň-Újezd