ŘEDITELKA ŠKOLY
Mgr. Helena FENCLOVÁ
+420 378 027 040
+420 724 093 936
fenclovahe@zsujezd.plzen-edu.cz
ZÁSTUPKYNĚ ŘEDITELKY
Mgr. Ilona PLESKAČOVÁ
+420 378 027 047
pleskacovail@zsujezd.plzen-edu.cz
Fax: +420 378 027 043
skola@zsujezd.plzen-edu.cz
Dotační program na podporu volnočasových aktivit dětí a mládeže v roce 2017
Na základě vyhlášení dotačního programu Magistrátu města Plzně prostřednictvím OŠMT na podporu volnočasových aktivit dětí a mládeže v roce 2017 byla podána ŠD žádost o poskytnutí příspěvku na vystoupení historického šermu, žonglérů, na uskutečnění workshopů včetně korálkování, nájem Sokolovny, na následný plat lektora pro kroužek korálkování, materiál na vyrábění, ale i nákup pomůcek na žonglování, uhrazení lektorů-žonglérů, kteří by vedli pro všechny žáky školy 2 hodiny tělesné výchovy s předvedením a cvičením gymnastiky a akrobacie v duchu „nového cirkusu“.
Důvod k žádosti:
Cílem celého projektu bylo u žáků odstartovat zájem o jakoukoli z prezentovaných aktivit jako primární prevenci rizikového chování. Chtěli jsme žákům nabídnout kvalitní aktivní zábavu uvnitř i na čerstvém vzduchu s využitím jakéhokoliv prostoru a minimálními pořizovacími náklady na pomůcky a náčiní.
Plánovali jsme uskutečnění jednorázové akce, která by otevřela žákům nové obzory. Chtěli jsme, aby měli žáci možnost nahlédnout do jiných oblastí moderních aktivit. V nabídce mělo být několik typů workshopů s dostatkem času na vyzkoušení. Poté jsme měli v úmyslu nakoupit pomůcky a materiál k rozvíjení těchto činností. Následovat mělo několik hodin probíhajících v rámci tělesné výchovy v duchu „nového cirkusu“ s akrobacií a gymnastikou. Současně byl naplánován v rámci školní družiny kroužek „korálkování“.
Ve školní družině probíhala celoroční motivace pod názvem „Putování dobou středověkou“. Na základě této motivace bylo postaveno celé zábavné odpoledne (v trvání cca 4 hodiny) i následné celoroční aktivity.
Školní družina nabízí řadu volnočasových aktivit, převážně se však týkají výtvarných a pracovně technických činností, které lákají ve velké míře dívky. Chlapci se zapojují v menším měřítku. Samozřejmě, že jsme vybaveni konstruktivními stavebnicemi, deskovými hrami….. Vše je neustále využíváno, přesto při pobytu dítěte ve školní družině 5 dní v týdnu 2 – 5 hodin, je každá nová aktivita žádoucí a vítaná. Pokud však chceme probudit nový zájem, je třeba přijít s novými nápady, novými materiály, náročnějšími technikami.
Tento projekt byl směřován ke 130 současným žákům ZŚ Plzeň-Újezd, žákům, kteří naši školu již opustili, jejich rodičům i široké veřejnosti v místě konání a přilehlém Bukovci.
Současný stav:
Na realizaci původního projektu byl rozpočet stanoven na 113 900,-Kč. Podařilo se nám získat 18 000,-Kč, proto se neuskuteční projekt, ale aktivity se budou moci rozvíjet. I tuto částku považujeme za velký úspěch a věříme, že splní svůj účel.
Za uvedenou částku jsme nakoupili:
ceny do soutěže školní družiny | 1 236,- Kč |
materiál na vyrobení žonglérských pomůcek | 2 948,- Kč |
korálkové sady na vyrábění | 10 170,- Kč |
korálky volné | 1 538,- Kč |
ceny za sportovní a žonglérské soutěže | 2 108,- Kč |
Celkem | 18 000,- Kč |
Závěr:
Nové činnosti ve školní družině byly odstartovány „Projektovým dnem ŠD“. Proběhl ve škole v několika učebnách formou stanovišť s volným pohybem žáků. Stanoviště byla spravována ochotnými rodiči nebo vychovatelkami družiny, žáci si volili své činnosti podle zájmu. Vyráběli jsme se žonglérské pomůcky, pracovali s korálky a sestavovali stavebnice Merkuru a Valachie Vario.
Jsem přesvědčena, že tímto zábavným odpolednem jsme zahájili novou etapu využití volného času našich žáků a jejich kamarádů. Žáci byli motivováni k tělesné aktivitě a vytrvalosti. V mnoha jsme probudili novou cílevědomost a zájem.
Korálkování posiluje trpělivost a výrazně přispívá k rozvoji jemné motoriky. Žonglování vyzývá žáky k pobytu venku, rozvíjí hrubou i jemnou motoriku, konkuruje hrám na PC a telefonech, nahrazuje zastaralé „hry ulice“, které byly a jsou významné pro všestranný rozvoj dítěte. V neposlední řadě je třeba zmínit, že žáci venku získávají nové kontakty, mohou hrát kolektivní hry, spolupracovat s vrstevníky a společně využívat volný čas. Nenásilnou formou je tak podporována tvořivost, empatie, komunikace, rozvíjí se kladné vlastnosti a společné soužití.
MMP poskytl finanční příspěvek na podporu naší činnosti za účelem všestranného rozvoje žáků.